donderdag 1 september 2011

Biologisch boeren

1 september

Hoe komt het toch dat bijna alle mensen donkere kleding dragen? Als ik in de tunnel van het station loop is het een donkere massa voor en achter me, de meesten dragen donkerblauw, zwart, bruin en grijs. Het is toch echt nog zomer, oké de temperatuur laat het wel afweten, maar kom op mensen, de zon schijnt wel!
Ha, daar is mijn gele slang die me wederom weer richting Breda zal brengen. Oh shit, ik geloof dat ik achteruit ga rijden, ja dus.....
Het is rustig vandaag, het merendeel is in Rotterdam uitgestapt. Veel ouderen in de trein,ze zijn saai want ze zeggen niets. En dan zitten we niet eens in de stiltecoupé. Morgen maar weer wel doen.
Voor me zitten twee heren. Uit het gesprek kan ik maar niet raden waar het over gaat, ze schijnen blij te zijn dat het een droge dag wordt, maar hebben toch maar een regenjas en regenlaarzen bij zich. Verder een fototoestel voor de opnames en ze hebben het over aaltjes, die je kunt verkopen. Oh wacht, het gaat over biologisch boeren en tuinieren, hmmm....ze zien er niet uit als boeren. Die ene heeft wel een chloorvlek op zijn trui, zou hij dat weten? of misschien expres aan gedaan omdat ze de natuur in gaan en toch vies gaan worden?
Biologisch boeren, teveel levende aaltjes in de grond waardoor er geen schorseneren geoogst kunnen worden, plantjes blijven zwart. Je moet evenwicht hebben tussen aaltjes en schorseneren, dat duurt een paar jaar. Met natuurlijke vijanden kun je niet schadevrij boeren.
Graan wordt altijd bespoten tegen luizen, oei....zit dat dan ook in mijn brood? Graanboeren moeten niet meer preventief, maar curatief gaan werken. Maar, dan kunnen ze toch geen graan oogsten, dan is het al door de luis opgegeten voor het klaar is.
Naast de biologische meneer zit een oudere man, grijs, snor, rimpels, veel te grote bril en een gehoorapparaat, en hij kijkt niet blij. Sterker nog, hij kijkt ontzettend boos, ruzie met zijn vrouw? Kom op, de zon schijnt echt, nee dat is niet aardig. Misschien heeft hij grote zorgen, dat zou ook zomaar kunnen.
Er komt een dame aangelopen die vraagt of ze naast me mag zitten, ze zegt: Ik zat net in de stiltecoupé, maar daar is zoveel herrie!. Een Nederlands sprekende passagier die luidruchtig aan het bellen was over grote problemen die je privé zou moeten houden. Snappen mensen niet dat je sommige dingen voor jezelf moet houden? Petitie erover zou geen slecht idee zijn, verbieden om gesprekken in het openbaar te voeren. Ik ben voor.
Brrr, het is koud hier, mag de airco uit?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten