woensdag 14 september 2011

Pinnen


14 September 2011

Ik ging vandaag eerder van huis omdat ik nog wat geld moest pinnen, ik dacht dat doe ik wel op Rotterdam CS. Overal gezocht naar een pinautomaat, maar niets te zien. Toen ben ik maar gaan vragen aan een van de honderden NS mensen (echt ik overdrijf niet, om de 3 meter staan er minstens drie). De meneer legt me uit dat ik het station uit moet richting het handelsgebouw, daar zijn er twee. Even serieus.....Centraal Station,één van de grotere steden in ons land en géén pinautomaat? Handig. Nou goed, dan maar richting het handelsgebouw, inderdaad twee automaten dat is mooi. Het zonnetje schijnt op het scherm, ik kan niks zien. Als ik met dichtgeknepen ogen ga turen zie ik het staan: Out of order! Dan maar bij buurman automaat, helaas het blijkt een Siamese tweeling te zijn en ze zijn erg eensgezind. Gelukkig heb ik in Breda nog een mogelijkheid, daar weet ik zeker dat er op het station een automaat is, een oranje. Sterker nog, er zijn er twee, ook nog een groene. Wat nou boerenbrabant.....
Over twee minuten zou de trein moeten komen, maar hij rijdt niet. Ik moet naar spoor vier, daar komt de Fyra om 10:08. Ik hoef geen toeslag te betalen, aardig van de NS. Ik kom wel te laat op mijn werk natuurlijk, vooral omdat ik in Breda nog moet pinnen.
Er komen drie mensen binnen in rode jassen, zien er niet uit als controleurs, maar willen toch mijn kaartje zien? Meten in de trein staat er op hun jassen. Wat meten ze dan? de lengte en breedte van mijn kaartje? Of hij wel in het gleufje past?
Het verschil tussen de Fyra en de Intercity: Fyra stopt niet in Dordrecht, Intercity wel, Fyra heeft geen internetvoorziening, Intercity wel, voor de Fyra moet je toeslag betalen, voor de Intercity niet en tot slot is de Fyra een paar minuten sneller dan de Intercity. Hoe zou het komen dat Fyra altijd leeg is en dagelijks zoveel verlies maakt?    

We zijn inmiddels 10 uur verder en ik ben op weg naar huis. Voordat ik de dag afsluit moet me nog een ding van het hart. Ze zeggen dat vrouwen 20.000 woorden per dag gebruiken en mannen 7000. Nou, daar ben ik het niet mee eens. Mannen zijn in het openbaar de grootste bellers! Dit is mijn vijfde week met het openbare vervoer en als ik vrouwen hoor bellen zijn het korte, tot zaken komende, gesprekken. Mannen kunnen een hele trein of metrorit lang aan een stuk praten (dat zijn ritten ven ongeveer een half uur). Ik heb geen idee waar ze het over hebben want het zijn meestal vreemde talen, maar het is vaak zo luid dat je ze niet kunt negeren. Ze hebben het heus niet alleen over vrouwen, voetbal en seks, of kun je daar uren over bellen? Als ze klaar zijn met bellen begint binnen een paar minuten het volgende gesprek. De heren voeren in het openbaar vervoer de hoogste toon, zij het wel met een lage stem.
Morgen ga ik maar met de auto, even geen ipods, smartphones en kauwgum om mij heen. Gewoon de radio en misschien de ruitenwisser, ligt aan het weer. 
Tot de volgende keer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten